Veelgestelde vragen coronavirus medewerkers

Laatste update: 16 september 2021

De gezondheid van onze medewerkers en cliënten staat op één. Bij het uitvoeren van ons werk, volgen we de richtlijnen en maatregelen vanuit de overheid, GGD en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

In onderstaande vragen en antwoorden lees je meer over deze richtlijnen en wat ze betekenen voor jouw werksituatie. Wat moet je bijvoorbeeld doen als een cliënt besmet is? En wat als je zelf klachten krijgt die duiden op besmetting? Vragen of opmerkingen over jouw werkzaamheden of de werkzaamheden bij onze cliënten, mail je naar jouw zorgcoördinator of naar coronavirus@tzorg.nl

 

Let op: Onderstaande informatie is geldig tot 25 september 2021. Daarna werken wij deze pagina bij met de dan geldende maatregelen, richtlijnen en adviezen.

 

Vakanties

Ik ben op vakantie geweest in het buitenland, wat moet ik nu doen?
Neem contact op met jouw zorgcoördinator. Hij/zij zal jou kunnen uitleggen of je wel of niet mag gaan werken of in quarantaine moet. De adviezen wisselen namelijk snel en het kan zijn dat er een verschil is tussen immune en niet immune medewerkers. De regels over de (thuis)quarantaine vind je hier. Op deze website doe je een snelle check om te kijken waar jij rekening mee moet houden voor, tijdens én na het reizen in coronatijd. Ook vind je er veelgestelde vragen over reizen naar het buitenland. Indien je wel mag gaan werken, kan het zijn dat je gebruik moet maken van medisch mondneusmasker.

 

Hygiëne

Welke belangrijke hygiënemaatregelen moet ik volgen?
Houd altijd 1,5 meter afstand tussen jou en je cliënt. Daarnaast is het altijd belangrijk om te zorgen voor een goede persoonlijke hygiëne. In de situatie waar we nu in zitten, is dit des te belangrijker. Hieronder lees je welke maatregelen je zelf kunt toepassen:

  1. Was regelmatig je handen met water en zeep.
  2. Houd een papieren zakdoek voor je mond als je niest of hoest en gooi deze daarna weg in de afvalemmer. Was na het hoesten of niezen je handen. Een alternatief is om in je elleboog te hoesten of te niezen.
  3. Voor het drogen van handen zijn een stuk keukenrol, een schoon papieren handdoekje, warme lucht of een handdoekrol geschikt. Het is belangrijk dat materialen om handen aan te drogen slechts eenmalig gebruikt worden.
  4. Raak zo min mogelijk je mond, neus of ogen aan.
  5. Maak voorwerpen die je vaak aanraakt, zoals deurklinken en kranen, regelmatig schoon.
  6. Groet elkaar zonder aanraking. Hiermee wordt handen schudden en ander direct contact tussen mensen vermeden en het risico op overdracht via de handen en lichamelijk contact verminderd.
  7. Ventileer waar mogelijk ruimtes.
  8. Draag na elke gewerkte dag een nieuw/schoon werktuniek.

Voor een instructie voor het goed wassen van je handen verwijzen we je graag naar de instructiefilm van het RIVM. 

Wat is een gepaste afstand als ik bij mijn cliënt aan het werk ben?
We vragen je om altijd een afstand te houden tussen jou en je cliënt van minstens 1,5 meter. Dit is op advies vanuit de richtlijnen van het RIVM. Ongeacht of jij of de cliënt wel of geen klachten hebben als hoesten of verkoudheid. Vraag de cliënt dan ook actief om op afstand te blijven. Als het kan, laat de cliënt in een andere ruimte plaats nemen. De richtlijnen van het RIVM geven aan dat persoonlijke beschermingsmiddelen niet nodig zijn zolang je de 1,5 meter in acht kunt nemen. Ook benadrukken we nogmaals om de hygiënevoorschriften goed in acht te nemen.

Ik kan geen 1,5 meter afstand houden van mijn cliënt of mijn cliënt houdt zich niet aan de algemene hygiënemaatregelen, wat kan ik doen?
Tijdens jouw werkzaamheden is het erg belangrijk de volgende maatregelen te volgen:

  • Blijf bij klachten die passen bij het coronavirus thuis en laat je zo snel mogelijk testen;
  • Houd minstens 1,5 meter afstand van je cliënt;
  • Geef geen handen;
  • Was regelmatig en goed je handen;
  • Hoesten en niezen doe je in de elleboog;
  • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze na gebruik direct in de container.

Het kan voorkomen dat jij je niet aan één van bovenstaande maatregelen kunt houden. In dit geval neem je contact op met je zorgcoördinator. Tijdens dit gesprek kun je bespreken of de zorg uitgesteld kan worden of dat er tijdens de werkzaamheden gebruik kan worden gemaakt van een chirurgisch mondneusmasker van minimaal type ||.

 

 

Jouw gezondheid

Ik heb koorts, mag ik gaan werken?
Nee, neem direct contact op met je zorgcoördinator om je ziek te melden.  
 

Ik hoest/ben verkouden mag ik gaan werken?
Voor iedereen in Nederland geldt:

  • Met één of meer van onderstaande symptomen moet jij thuisblijven. Neem direct contact op met je zorgcoördinator.
  • Iedereen met klachten die passen bij het coronavirus kan zich gratis laten testen.
  • Het is van groot belang dat jij je bij klachten direct laat testen. 
  • De test vraag je aan via het telefoonnummer: 0800-1202 of via coronatest.nl Houd hiervoor je DigiD code bij de hand.
  • Totdat de testuitslag bekend is, blijf je met klachten thuis. Als je koorts en/of benauwdheid hebt, dan moeten ook al jouw huisgenoten thuisblijven tot minimaal na de testuitslag.
  • Je zorgcoördinator kijkt samen met jou hoe je in overleg met je cliënten op een alternatieve manier ondersteuning kunt bieden.

Welke symptomen zijn passend bij COVID-19?

  • Verkoudheidsklachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn en/of
  • Hoesten; en/of
  • Benauwdheid en/of
  • Verhoging of koorts en/of
  • Plotseling verlies van reuk en/of smaak. 

Lees hier alles over symptomen passend bij corona.

Mag ik gaan werken als ik één en/of meerdere van bovenstaande klachten heb?
Nee, het is van groot belang dat jij je bij klachten direct laat testen. Iedereen in heel Nederland met één of meerdere klachten dient zich te laten testen en moet thuisblijven, hier val jij dus ook onder. Mocht dit voor jou het geval zijn, neem je direct contact op met jouw zorgcoördinator.

  • Totdat de testuitslag bekend is, blijf je met klachten thuis. Als je koorts en/of benauwdheidsklachten hebt, dan moeten ook al jouw huisgenoten thuisblijven tot mininaam na de testuitslag;
  • Je zorgcoördinator blijft met jou telefonisch in contact en bekijkt in overleg met je cliënten of je op een alternatieve manier zorg kunt bieden.

Wat moet ik doen als de testuitslag bekend is?
Als je testuitslag bekend is, breng je jouw zorgcoördinator hiervan op de hoogte.

Wanneer uit de test blijkt dat je geen corona hebt, mag je met milde klachten (in ieder geval geen koorts) weer aan het werk. Belangrijk hierin is wel dat je nauwkeurig omgaat met de algemene hygiënemaatregelen.

Wanneer uit de test blijkt dat je wel corona hebt, volgt er een bron- en contactopsporing door de GGD. Je hoort van de GGD hoelang je thuis moet blijven en wanneer je weer aan het werk mag.

Ik heb zelf geen corona-gerelateerde klachten, maar één van mijn huisgenoten is positief getest. Wat kan ik nu doen?
Neem contact op met jouw zorgcoördinator. Hij/zij zal jou kunnen uitleggen of je wel of niet mag gaan werken of in quarantaine moet. Er is namelijk verschil in de inzet van zorgmedewerkers voor immune of niet immune medewerkers.  Indien je wel mag gaan werken, zal je gebruik moeten maken van een medisch mondneusmasker.

Ik heb zelf geen corona-gerelateerde klachten, maar ik ben meer dan 15 minuten binnen 1,5 meter geweest van een positief getest persoon. Wat moet ik nu doen?
Neem contact op met jouw zorgcoördinator. Hij/zij zal jou kunnen uitleggen of je wel of niet mag gaan werken of in quarantaine moet. Er is namelijk verschil in de inzet van zorgmedewerkers voor immune of niet immune medewerkers.  Indien je wel mag gaan werken, zal je gebruik moeten maken van een medisch mondneusmasker.

Ik val zelf onder de risicogroep (COPD, astma en diabetes). Is het verantwoord voor mijzelf om nu naar mijn cliënten te gaan?
Neem hierover contact op met jouw huisarts. Mocht het advies zijn dat jij aan het werk kan blijven, maar wil je het zekere voor het onzekere nemen, neem dan telefonisch contact op met jouw cliënt en bespreek dit. Het nummer vind je in ONS bij de planning. Bij enige twijfel neem je altijd contact op met je zorgcoördinator.

Ik maak me zorgen over het zelf ziek worden of dat mijn cliënten ziek worden. 
Je kan natuurlijk altijd contact opnemen met jouw zorgcoördinator om dit te bespreken. Daarnaast is er speciaal voor alle collega’s van Tzorg in samenwerking met PSION een psychologische hulplijn geopend. Je kunt hier terecht met vragen en mentale ondersteuning bij ziekte of overlijden door het coronavirus. Het telefoonnummer is: 085-0441176 

Hoe weet ik of het veilig is om bij mijn cliënten te werken?
Vraag iedere keer voordat je binnenstapt bij een cliënt:

  • Heeft u of een huisgenoot milde klachten, koorts of benauwdheid?
  • Heeft u of een huisgenoot in de afgelopen 10 dagen een positieve coronatest gehad of is er persoonlijk contact geweest met de huisgenoot toen hij/zij nog één van de coronagerelateerde klachten had?
  • Bent u in quarantaine omdat u in nauw contact bent geweest met iemand waarbij het coronavirus is vastgesteld, is teruggekomen uit een COVID-19 risicogebied of is gewaarschuwd door de Coronamelder-app?

Indien één van deze vragen met ja beantwoord wordt, neem je direct telefonisch contact op met je zorgcoördinator. Het zorgmoment wordt uitgesteld tot een later moment en zorg ervoor dat je niet in contact komt met de cliënt.

 

 

Vaccineren

Vaccineren is vrijwillig. Geldt dit ook voor mij als zorgmedewerker?
Ja, de vaccinatie tegen het coronavirus is vrijwillig. De overheid zorgt voor informatie over het vaccin en de vaccinatie. Je kunt daarna je eigen keuze maken om een vaccinatie tegen het coronavirus te halen.

Waar vind ik meer informatie over vaccineren?
Op de website van de Rijksoverheid www.coronavaccinatie.nl vind je alle informatie over het vaccineren.

Waarom zou ik me moeten laten vaccineren?
Dit is een keuze die je alleen zelf kan maken. Meer informatie vind je op www.coronavaccinatie.nl

Ik wil een afspraak maken voor vaccinatie, kan dat via Tzorg?
Het is vanaf 19 juni niet meer mogelijk om een afspraak voor een vaccinatie te laten maken via de uitnodigingbrief van Tzorg. Het is dan alleen nog mogelijk om met de uitnodiging op leeftijd een afspraak te maken via het landelijk callcenter van de GGD of het online portaal. Deze mogelijkheid is en blijft beschikbaar voor iedereen die op leeftijd is uitgenodigd.

Mag Tzorg registreren of ik me laat vaccineren?
Vaccineren is een vrije keuze. Tzorg mag wel weten dat een medewerker zich laat vaccineren, maar mag dit niet registreren volgens de AVG.

Wat kost het om me te laten vaccineren?
Het vaccineren kost geen geld.

Kan ik me onder werktijd laten vaccineren?
Nee, we vragen je om je afspraak buiten werktijd te maken zodat de zorg aan onze cliënten gewoon door kan gaan.

Krijg ik een vergoeding voor het vaccineren?
Het vaccineren is in eigen tijd en hier krijg je geen vergoeding voor.

Mijn cliënt vraagt of ik gevaccineerd ben, moet ik hier antwoord op geven?
Nee, je hoeft hier geen antwoord op te geven, maar je mag er wel antwoord op geven. Als je er geen antwoord op wil geven, mag je aangeven dat je de 1,5 afstand graag wilt handhaven. En ook de andere hygiënemaatregelen blijft toepassen om zo de kans op besmetting zo klein mogelijk te houden.

Kan ik ervoor kiezen om uitsluitend bij cliënten te werken die gevaccineerd zijn?
Nee, dit is niet mogelijk. Dit in verband met het recht op bescherming van de lichamelijke integriteit van de cliënt. We vragen onze cliënten ook nog steeds om zich te houden aan de algemene hygiënerichtlijnen en de afstand van minstens 1,5 meter.

Ben ik niet meer besmettelijk als ik me laat vaccineren?
Vaccinatie geeft geen 100% bescherming tegen het coronavirus. Iedere vaccin heeft een verschillende werking en het nog niet bekend hoe lang de diverse vaccin je beschermen. Ook is nog onvoldoende bekend in hoeverre iemand die gevaccineerd is toch het virus kan verspreiden. De algemene hygiënemaatregelen en 1,5 meter afstand blijven daarom gelden.

Moet ik nog steeds de algemene hygiëne maatregelen volgen als ik ben gevaccineerd?
Ja, zolang de RIVM richtlijnen gelden, moet je die nog steeds volgen ongeacht of je wel of niet bent gevaccineerd. Dit geldt dus voor de algemene hygiënemaatregelen als de afstand van 1,5 meter blijven behouden.

 

 

Preventiemiddelen

Verstrekt Tzorg een mondkapje voor mijn werk?
De richtlijnen rondom het dragen van een mondkapje zijn vanuit het RIVM voor de thuiszorg niet veranderd. Het dragen van het mondkapje is nog steeds een eigen keuze en het vervangt niet de 1,5 meter afstand en de algemene hygiëne maatregelen. Mocht je hier vragen over hebben, neem dan contact op met jouw zorgcoördinator.

Krijg ik een mondkapje van Tzorg als ik met het openbaar vervoer naar mijn cliënten ga?
Voor eventueel woon- werkverkeer in het openbaar vervoer verstrekt en/of vergoed Tzorg (naast de hierboven genoemde uitwasbare Tzorg mondkapjes) geen mondkapjes. Mocht deze richtlijn, het verplicht dragen van een mondkapje in het OV, jou problemen opleveren om bij de cliënt te komen, neem hierover contact op met jouw planner. We proberen je dan in te plannen binnen een straal van 10 km enkele reis om bij jouw cliënt te komen zodat jij eventueel een ander vervoersmiddel dan het OV kunt gebruiken.

Voorziet Tzorg mij van PBM (persoonlijke beschermingsmiddelen)?
Nee, we volgen hierin het advies van het RIVM welke je hier kunt lezen: https://lci.rivm.nl/covid-19/pbm-beleid-wmo . Indien er bij een cliënt een vermoeden van corona is, zullen wij de zorg uitstellen totdat de cliënt getest is. Wanneer de cliënt negatief getest wordt, kunnen we de zorg hervatten. Je dient nog wel altijd de afstand van tenminste 1,5 meter te bewaren en de algemene hygiëne adviezen te volgen.

Er zijn echter specifieke situaties waarin uitstel niet mogelijk is en ook situaties waarin je – in overleg met jouw zorgcoördinator – beredeneerd afwijkt van de algemene uitgangspunten. Voor die gevallen is het verstandig dat er een “reservepakket” (1 bril, 2 maskers, 2 paar handschoenen, 2 halterschorten, 1 flacon) aan medische beschermingsmiddelen gebruikt wordt. Uiteraard geldt hierbij terughoudendheid gegeven het feit dat er schaarste blijft aan beschermingsmiddelen.

Ik heb maar één werktuniek. Kan ik mijn werkkleding meerdere dagen dragen?
Nee, je dient na elke gewerkte dag een nieuw/schoon werktuniek te dragen. Indien jij meerdere dagen achter elkaar naar verschillende cliënten gaat, begrijpen we dat je niet iedere dag een nieuw en schoon tuniek kan dragen. Indien dit het geval is, neem dan contact op met je zorgcoördinator. In overleg is het mogelijk jouw cliënten te verspreiden over de week of je kunt een nieuw/extra tuniek aanvragen. 

 

Werkzaamheden

Mag ik als thuishulp of begeleider nog steeds werken bij kwetsbare personen?
Ja, het is belangrijk dat kwetsbare personen passende ondersteuning blijven ontvangen. Wij kunnen onze cliënten daarom nog steeds voorzien van de juiste hulp. Het is nog steeds belangrijk om daarbij de afstand van minstens 1,5 meter te hanteren en de hygiëneregels daarbij in acht te nemen.

Een cliënt wil niet dat ik kom, wat kan ik doen?
Indien een cliënt niet wil dat jij fysiek in huis aanwezig bent, kunnen we in overleg met de cliënt alternatieve ondersteuning aanbieden. Bespreek de wensen van de cliënt en zorg ervoor dat de planner op de hoogte is van de werkzaamheden die jij gaat uitvoeren. Mocht jij hier vragen over hebben, bespreek deze dan met jouw zorgcoördinator of planner.

Ik krijg geen updates over het coronavirus per mail, kunnen jullie mij ook mailen?
Controleer als eerste je spambox. Wellicht is hierin de mail terecht gekomen. Mocht dit niet zo zijn heb je jezelf wellicht eerder afgemeld of ben je niet op de mailinglijst terecht gekomen. Je kunt je opnieuw aanmelden via; https://m2.mailplus.nl/wp4SHRuxF9yN-1004-50611

De basisregels tegen corona vragen mij om voor voldoende frisse lucht te zorgen. Wat betekent dit voor mijn werk?
Voldoende frisse lucht helpt om besmettingen door het coronavirus te voorkomen. De regel ‘Zorg voor voldoende frisse lucht’ geldt voor je eigen woning, maar ook voor de woning van jouw cliënten. Zet daarom, indien mogelijk, bij binnenkomst de ramen en deuren minimaal 15 minuten open. Zo wordt de lucht in de ruimte ververst.

Indien er een hitteplan wordt afgekondigd, ontvangen jullie informatie over de dan geldende richtlijnen. In het huidige hitteprotocol staat namelijk vermeld dat ramen en deuren gesloten moeten blijven. In overleg met het RIVM wordt bepaald welke richtlijn gevolgd moet worden.

 

 

Gezondheid van je cliënt

Mijn cliënt hoest/is verkouden/lijkt koorts te hebben en wil per se dat ik kom. Wat nu?
Voor cliënten gelden dezelfde richtlijnen als voor andere inwoners van Nederland. Als je bij een cliënt bent en je herkent corona-signalen, schakel dan meteen met jouw zorgcoördinator. Het is erg belangrijk dat een cliënt zich met coronaklachten laat testen op het virus. Tot de testuitslag bekend is, zullen we de zorg uitstellen.

Een cliënt meldt een vermoeden van besmetting bij mij, wat moet ik doen?
Stop met je werkzaamheden, vermijd contact met de cliënt en neem direct contact op met je zorgcoördinator voor verdere instructies.

Moeten cliënten melden als ze een (verdenking) van besmetting met het coronavirus hebben?
Ja, we vragen cliënten dit bij ons te melden zodat wij onze thuishulpen en begeleiders een veilige werkomgeving kunnen bieden. Indien bij een cliënt is bevestigd dat deze besmet is met Covid-19 voert de GGD binnen 24 uur een bron- en contactonderzoek uit. Het zorgmoment zal worden verplaatst, totdat de risico’s voor jou als thuishulp of begeleider weg zijn. In overleg met de cliënt kunnen we uiteraard wel alternatieve ondersteuning aanbieden. Mocht jij hier vragen over hebben, bespreek deze dan met jouw zorgcoördinator of planner.

 

 

Eerste zorgbonus

Waarom heeft Tzorg de eerste zorgbonus aangevraagd?
Volgens de regeling komen zorgprofessionals binnen een zorgorganisatie in aanmerking voor een bonus die zich in de afgelopen periode (1 maart 2020 tot 1 september 2020):

  1. hebben ingezet voor patiënten en cliënten met COVID-19, en/of
  2. hebben bijgedragen aan de strijd tegen COVID-19.

Al onze thuishulpen en begeleiders hebben, als vitale beroepsgroep, gedurende de genoemde periode bijgedragen aan de strijd tegen COVID-19. Daarnaast hebben ze zich gedeeltelijk en per medewerker verschillend ingezet voor cliënten met COVID-19.

We zijn daarbij aangesloten, bij de brancheverenigingen en collega zorgbedrijven, om weloverwogen aan te vragen.

Hoe hebben de medewerkers van Tzorg bijgedragen aan de strijd tegen COVID-19?
Onze zorgprofessionals:

    1. Hebben de reguliere zorg onder zwaardere mentale omstandigheden draaiende gehouden. Zij hebben:
      • ondanks bezorgdheid over de eigen gezondheid, de cliënten gerust hebben moeten stellen door de enorme onduidelijkheid, onrust en angst die er leefde onder de cliënten.
      • de cliënten moeten overtuigen van het feit dat het belangrijk is dat zij kwamen i.v.m. het zorgen voor een schoon en leefbaar huis, in tijden dat hygiëne nog belangrijker is dan voorheen.
      • de cliënten moeten ‘opvoeden’ om zich aan de RIVM-richtlijnen te houden (1,5 meter afstand houden, handen wassen, etc.) en de maatregelen te begrijpen, om het risico op besmettingen zo klein mogelijk te houden. Met alle complexiteit die een (klein) huishouden en deze kwetsbare doelgroep met zich meebrengt. Denkend aan cliënten die de Corona maatregelen niet goed begrepen door bijvoorbeeld (beginnende) dementie.
      • tot medio december zonder PBM (persoonlijke beschermingsmiddelen) gewerkt hebben, omdat vanuit de adviezen van het kabinet / RIVM PBM niet nodig waren. Het was nog niet duidelijk welk risico ze ‘achter de voordeur’ liepen.
    2. Leerden door middel van instructie een nieuwe werkwijze en aanvullende preventieve hygiëne maatregelen aan, waarbij vooral aandacht was voor de hand- en contactpunten reiniging, om ervoor te zorgen dat het COVID-19 virus zich niet (zo weinig mogelijk) verder verspreid;
    3. Bleven preventief optreden tegen verslechtering en signaleerden daar waar andere inzet nodig was in samenwerking met sociale buurt- en wijkteams;
    4. Bleven en blijven klaar staan voor de kwetsbare doelgroep ondanks alle onzekerheden die dat met zich meebracht en brengt voor henzelf en daarmee ook voor hun gezin of naasten;
    5. Waren in veel gevallen een van de weinige sociale contacten tijdens deze crisis en hebben hiermee eenzaamheid zoveel mogelijk zien te voorkomen;
    6. Hebben extra gewerkt doordat collega’s ziek zijn geworden door COVID-19 en hiermee de zorgcontinuïteit geborgd.

Wanneer ontvingen thuishulpen en begeleiders de eerste zorgbonus?
De zorgbonus is uitgekeerd op 29 januari 2021.

Welke medewerkers ontvingen de eerste zorgbonus?
Alle thuishulpen en begeleiders die tussen 1 maart 2020 en 1 september 2020 minstens 4 weken (hoeft niet aaneengesloten) gewerkt hebben (minimaal 1 uur per week).

Is de eerste zorgbonus ook aangevraagd voor onze kantoorcollega’s?
Nee, ondanks dat zij er met z’n allen voor hebben gezorgd dat het werk goed georganiseerd was, vinden wij dat zij niet voldoen aan de gestelde uitgangspunten.

Ontvangen de medewerkers die uit dienst zijn de eerste zorgbonus ook?
Ja. Wanneer je uit dienst bent maar wel in de genoemde periode minstens 4 weken (minimaal 1 uur per week) hebt gewerkt dan ontvang je ook de zorgbonus.

 

Tweede zorgbonus

Op Prinsjesdag is voor de tweede keer een bonus toegezegd door de overheid voor de zorgprofessionals. Op 15 juni 2021 is de nieuwe subsidieregeling omtrent de zorgbonus gepubliceerd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Conform deze regeling kunnen zorgaanbieders wederom subsidie aanvragen voor een bonus voor zorgprofessionals die tijdens de COVID-19- uitbraak 2021 in de periode 1 oktober 2020 en 15 juni 2021 een uitzonderlijke presentatie hebben geleverd.

Heeft Tzorg de tweede zorgbonus aangevraagd?
Nee. Volgens de regeling valt ons werk niet onder ‘uitzonderlijke prestatie’. De belangrijkste richtlijn vanuit het RIVM voor ons werk is en was het bewaken van de 1,5 meter afstand. Waar dit niet mogelijk was, verleenden we alternatieve ondersteuning of stelden we de hulp uit. Daardoor hebben we de reguliere zorg met kleine aanpassingen op een andere manier kunnen leveren en dat valt volgens de handreiking niet onder ‘uitzonderlijke prestatie’. Om die reden vragen wij de zorgbonus 2021 niet aan.

Wat wordt verstaan onder uitzonderlijke prestatie?
In de nieuwe regeling is een handreiking opgenomen ter verduidelijking van het begrip ‘uitzonderlijke prestatie’.

Aan de subsidieregeling is een handreiking gekoppeld die is opgesteld om zorgaanbieders te helpen bij het aanvragen van de subsidie. Hierin is een artikel opgenomen ter verduidelijking van het begrip ‘uitzonderlijke prestatie’.

De definitie van ‘uitzonderlijke prestatie’ is als volgt geformuleerd in de handreiking:

“Een uitzonderlijke prestatie is ‘het onder moeilijke omstandigheden zorg verlenen’. Het voortzetten van de reguliere werkzaamheden, al dan niet in aangepaste vorm, is dus géén uitzonderlijke prestatie.”

Om deze definitie verder te verduidelijken zijn tevens voorbeelden opgenomen van géén uitzonderlijke prestatie. Daarin staat onder andere het volgende punt benoemd:

“Voor deze zorgprofessionals is de bonus 2021 niet bedoeld:

  • Zorgverleners die de zorg met een (kleine) aanpassing op een andere manier hebben geleverd. Bijvoorbeeld door 1,5 meter afstand op het werk te houden of door bepaalde werkzaamheden via videobellen voort te zetten.”

Wat is de hoogte van de zorgbonus 2021?
Deze keer hangt de hoogte van het bedrag af van het aantal aanvragen. Naar verwachting zal deze tussen de 200 en 240 euro netto per persoon liggen (met een maximum van € 500). Door de bonus niet aan te vragen en ons te houden aan de aangescherpte regeling, zorgen we er ook voor dat de zorgprofessionals die wel voldoen aan de richtlijnen zo maximaal mogelijk worden beloond.

Waarom probeert Tzorg niet gewoon om de zorgbonus aan te vragen?
Het aanvragen betekent automatisch dat je de subsidie ontvangt en uitkeert. De overheid toetst niet vooraf maar achteraf pas of je er recht op hebt. Dus als je de subsidie hebt aangevraagd (en uitgekeerd) zonder dat je er recht op hebt, moet je de subsidie terugbetalen. Dat is een risico dat we in dit geval niet kunnen en willen nemen. In de aangescherpte regeling staat namelijk expliciet dat de zorgbonus niet bedoeld is voor zorgverleners die met een aanpassing de zorg hebben kunnen leveren. We hebben dit getoetst bij ons juridische adviseurs en daar vallen onze medewerkers ook onder. We rekenen dan ook op jouw begrip waarom het deze keer niet mogelijk is om de zorgbonus aan te vragen.