Veelgestelde vragen coronavirus medewerkers

Laatste update: 1 november 2022

De gezondheid van onze medewerkers en cliënten staat op één. Bij het uitvoeren van ons werk, volgen we de richtlijnen en maatregelen vanuit de overheid, GGD en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

In onderstaande vragen en antwoorden lees je meer over deze richtlijnen en wat ze betekenen voor jouw werksituatie. Vragen of opmerkingen over jouw werkzaamheden of de werkzaamheden bij onze cliënten, mail je naar jouw zorgcoördinator of naar coronavirus@tzorg.nl

 

Herhaalprik

Is de herhaalprik vrijwillig voor mij als zorgmedewerker?
Ja, vaccinaties tegen het coronavirus zijn vrijwillig. Vaccineren is een keus die jij zelf maakt. De overheid geeft informatie over het vaccin en de vaccinatie. Jij maakt daarna je eigen keuze of je een herhaalprik wilt.

Maak ik mijn afspraak voor de herhaalprik via Tzorg?
Nee, dat kan niet. Je ontvangt wel via Tzorg een uitnodiging voor de herhaalprik. Maar je maakt de afspraak op www.prikvoordezorg.nl.

Twijfel je over de herhaalprik?
Heb je vragen of twijfels over vaccineren tegen corona? Je kunt je vragen stellen aan de Twijfeltelefoon. Daar krijg je betrouwbare en onafhankelijke informatie over hoe vaccinaties werken, en over de veiligheid. Je krijgt deze informatie van studenten geneeskunde. Heb jij een complexe vraag? Dan vragen zij advies aan artsen.
Bel de Twijfeltelefoon via 088 7 555 777 op werkdagen van 08.30 – 13.00 uur. Of kijk op de website www.twijfeltelefoon.nl

Kan ik me onder werktijd laten vaccineren?
Nee, we vragen je om je afspraak buiten werktijd te maken zodat de zorg aan onze cliënten gewoon door kan gaan.

Ik krijg mijn herhaalprik als ik bij een cliënt moet werken. Wat doe ik dan?
Je geeft zelf door aan de GGD wanneer je je herhaalprik wilt halen. Denk dan aan jouw werkplanning. En geef de momenten door dat je niet hoeft te werken.

Kan het echt niet anders? Bespreek dit dan met het Planbureau. Samen bekijken jullie dan of het zorgmoment verplaatst kan worden.

Krijg ik een vergoeding als ik me laat vaccineren?
Het vaccineren is in eigen tijd en hier krijg je geen vergoeding voor.

Mijn cliënt vraagt of ik gevaccineerd ben. Moet ik antwoord geven?
Nee, je hoeft geen antwoord te geven. Maar dit mag wel. Wil je geen antwoord geven? Zeg dat je graag anderhalve meter afstand wil houden. En dat je ook de andere hygiënemaatregelen blijft gebruiken om de kans op besmetting zo klein mogelijk te houden.

Kan ik alleen nog maar werken bij cliënten die gevaccineerd zijn?
Nee, dit is niet mogelijk. Net als jij hoeven cliënten niet te zeggen of ze gevaccineerd zijn. Dit heeft te maken met privacy. We vragen onze cliënten wel om zich nog steeds te houden aan de algemene hygiënemaatregelen. Je kunt samen met de cliënt kiezen om anderhalve meter afstand te blijven houden.

Ben ik niet meer besmettelijk als ik me laat vaccineren?
Helaas geeft de vaccinatie niet 100% bescherming tegen het coronavirus. Ieder vaccin heeft een verschillende werking en het nog niet bekend hoe lang de verschillende vaccins je beschermen. Ook weten we nog niet goed of dat iemand die gevaccineerd is toch het virus kan verspreiden. Daarom blijven de algemene hygiënemaatregelen gelden.

Registreert Tzorg of ik me laat vaccineren?
Tzorg mag weten of jij gevaccineerd bent. Maar we mogen dit niet registeren of opslaan volgens de AVG. Dat is De Algemene verordening gegevensbescherming.

 

Hygiëne en werken bij de cliënt

Welke belangrijke algemene hygiënemaatregelen moet ik volgen?
Het is altijd belangrijk om te zorgen voor een goede persoonlijke hygiëne. Hieronder lees je welke maatregelen je zelf kunt toepassen.

  • Groet elkaar zonder aanraking. Zo verkleinen we het risico op overdracht van het coronavirus;
  • Informeer voordat je begint naar de gezondheid van de cliënt(en) en eventuele huisgenoten. Bij het stellen van de vragen kan de Gezondheidscheck helpen. Daarin vraag je of de cliënt klachten heeft die passen bij corona. Zo ja, vraag dan of de cliënt een zelftest heeft gedaan. Indien dat niet het geval is, kan je met de zorgcoördinator overleggen of je naar binnen gaat;
  • Was regelmatig je handen met water en zeep. Voor een instructie voor het goed wassen van je handen verwijzen we je graag naar de instructiefilm van het RIVM;
  • Voor het drogen van je handen zijn een stuk keukenrol, een schoon papieren handdoekje, warme lucht of een handdoekrol geschikt. Het is belangrijk dat materialen om handen aan te drogen slechts eenmalig gebruikt worden;
  • Hoest en nies in je elleboog;
  • Raak zo min mogelijk je mond, neus of ogen aan;
  • Maak voorwerpen die jij of de cliënt vaak aanraakt, zoals deurklinken en kranen, regelmatig schoon;
  • Ventileer waar mogelijk ruimtes;
  • We adviseren 1,5 meter afstand te houden. We werken bij cliënten met een kwetsbare gezondheid. Deze afstand vermindert de kans op besmetting met het coronavirus.

 

Wanneer moet jij je als zorgmedewerker testen op het coronavirus?

Als je klachten hebt die bij het coronavirus passen moet je een zelftest doen.
– Is deze positief? Ga voor minimaal 5 dagen na start van de klachten in isolatie en zorg dat je minimaal 24 uur klachtenvrij bent voordat je weer aan het werk gaat.
– Is deze negatief? Ga naar de GGD voor een coronatest. Als deze ook negatief is, mag je gewoon aan het werk. Zo niet, dan gelden de regels voor isolatie en zodra je 24 uur klachtenvrij bent, mag je weer werken.

 

Omgaan met lastige corona situaties

Indien jij lastige situaties tegenkomt tijdens jouw werkzaamheden kun je hierover contact opnemen met jouw zorgcoördinator. Deze kan samen met jouw bekijken hoe jij het beste kan omgaan met lastige situaties.