Veelgestelde vragen coronavirus medewerkers

Laatste update: 23 september 2020

De gezondheid van onze medewerkers en cliënten staat op één. Bij het uitvoeren van ons werk, volgen we de richtlijnen  en maatregelen vanuit de overheid, GGD en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

In onderstaande vragen en antwoorden lees je meer over deze richtlijnen en wat ze betekenen voor jouw werksituatie. Wat moet je bijvoorbeeld doen als een cliënt besmet is? En wat als je zelf cliënten krijgt die duiden op besmetting? Vragen of opmerkingen over jouw werkzaamheden of de werkzaamheden bij onze cliënten, mail je naar jouw zorgcoördinator of naar coronavirus@tzorg.nl.

 

Vakanties

Ik ben op vakantie geweest / ga op vakantie naar het buitenland. Welke richtlijnen zijn hiervoor? 

Groen of geel gebied: geen aanvullende maatregelen
Wanneer je terugkeert uit een groen of geel gebied, kan je je werkzaamheden hervatten. Er zijn geen aanvullende maatregelen nodig. Vanzelfsprekend zijn de regels, zoals het houden aan de 1,5 meter, niezen in je elleboog of papieren zakdoek en het testen bij klachten nog steeds van kracht.

Oranje of rood gebied: 10 dagen (thuis)quarantaine
Keer je terug uit een oranje gebied, dan gaan we ervan uit dat je in (thuis)quarantaine gaat en dat je natuurlijk meldt bij je leidinggevende dat je uit een risicogebied bent teruggekomen. De regels over de (thuis)quarantaine vind je hier.

Hoewel het terugkeren uit het rood gebied vaak niet mogelijk is, melden we voor de volledigheid dat in dat geval de regels zoals die horen bij terugkeer uit een oranje gebied ook van toepassing zijn.

 

Jouw gezondheid

Ik heb koorts, mag ik gaan werken?
Nee, neem direct contact op met je zorgcoördinator om je ziek te melden.  
 

Ik hoest/ben verkouden mag ik gaan werken?
Vanaf 1 juni geldt:

  • Iedereen in heel Nederland met één of meer van onderstaande symptomen moet thuisblijven (zo ook jij). Neem direct contact op met je zorgcoördinator.
  • Iedereen met klachten die passen bij het coronavirus kan zich laten testen.
  • Het is van groot belang dat jij je bij klachten direct laat testen. 
  • De test vraag je aan via het telefoonnummer: 0800-1202 of via: coronatest.nl. Houd hiervoor je DigiD code bij de hand.
  • Totdat de testuitslag bekend is, blijf je met klachten thuis. Als je koorts en/of benauwdheid hebt, dan moeten ook al jouw huisgenoten thuisblijven tot minimaal na de testuitslag.
  • Je zorgcoördinator kijkt samen met jou hoe je in overleg met je cliënten op een alternatieve manier ondersteuning kunt bieden.

De symptomen passend bij COVID-19 zijn: 

  • Verkoudheidsklachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn en/of
  • Hoesten; en/of
  • Benauwdheid en/of
  • Verhoging of koorts en/of
  • Plotseling verlies van reuk en/of smaak. 

Wat moet ik doen als de testuitslag bekend is?
Als de uitslag bekend is, neem je contact op met je leidinggevende. Wanneer uit de test blijkt dat je geen corona hebt, mag je met milde klachten (in ieder geval geen koorts) weer aan het werk met algemene hygiënemaatregelen.

Blijk je besmet met corona, dan volgt er een bron- en contactonderzoek door de GGD. Bel dan ook je leidinggevende. Die bespreekt met jou wanneer je weer veilig aan het werk kan en of je vanuit thuis eventueel alternatieve diensten kunt verzorgen voor jouw cliënten.

Iemand in mijn gezin, een huisgenoot of iemand waarmee ik nauw contact heb gehad is positief getest of heeft klachten zoals koorts of benauwdheid, moet ik gaan werken?
Nee, neem contact op met jouw leidinggevende. Je mag niet werken bij de cliënt thuis, maar samen met jouw leidinggevende kijken we welke werkzaamheden je vanuit thuis kan verrichten.

Ik val zelf onder de risicogroep (COPD, astma en diabetes). Is het verantwoord voor mijzelf om nu naar mijn cliënten te gaan?
Neem hierover contact op met jouw huisarts. Mocht het advies zijn dat jij aan het werk kan blijven, maar wil je het zekere voor het onzekere nemen, neem dan telefonisch contact op met jouw cliënt en bespreek dit. Het nummer vind je in ONS bij de planning. Bij enige twijfel neem je altijd contact op met je leidinggevende. 

Mijn gezinsleden vallen onder de risicogroep (COPD, astma en diabetes). Is het verantwoord om nu naar de cliënten te gaan?
Zolang jouw cliënten geen gezondheidsklachten hebben, kun je gewoon aan het werk bij deze cliënten. Wil je het zekere voor het onzekere nemen, neem dan zelf telefonisch contact op met jouw cliënt en bespreek dit. Bij enige twijfel neem je altijd contact op met je leidinggevende. 

Ik wil voorkomen dat ik of een van mijn gezinsleden ziek wordt, omdat ik bij veel verschillende mensen thuiskom en zij (soms) (lichte) klachten hebben. Wat nu?
We respecteren jouw keuze wanneer jij besluit niet aan het werk te willen zonder dat jij of jouw cliënten klachten hebt. In dit geval kun je contact opnemen met jouw leidinggevende om verlof op te nemen. Echter doen wij een beroep aan iedereen om de zorg aan onze cliënten te bieden die zij nodig hebben. 

Ik maak me zorgen over het zelf ziek worden of dat mijn cliënten ziek worden. 
Je kan natuurlijk altijd contact opnemen met jouw leidinggevende om dit te bespreken. Daarnaast is er speciaal voor alle collega’s van Tzorg in samenwerking met PSION een psychologische hulplijn geopend. Je kunt hier terecht met vragen en mentale ondersteuning bij ziekte of overlijden door het coronavirus. Het telefoonnummer is: 085-0441176 .

 

Hygiëne

Welke belangrijke hygiënemaatregelen moet ik in acht nemen?
Houd te allen tijde 1,5 meter afstand tussen jou en je cliënt. Daarnaast is het altijd erg belangrijk om te zorgen voor een goede persoonlijke hygiëne. In de situatie waar we nu in zitten, is dit des te belangrijker. Hieronder lees je welke maatregelen je zelf kunt toepassen: 

  1. Was regelmatig je handen met water en zeep. 
  2. Houd een papieren zakdoek voor je mond als je niest of hoest, en gooi deze daarna weg in de afvalemmer. Was na het hoesten of niezen je handen. Een alternatief is om in je elleboog te hoesten of te niezen. 
  3. Voor het drogen van handen zijn een stuk keukenrol, een schoon papieren handdoekje, warme lucht of een handdoekrol geschikt. Het is belangrijk dat materialen om handen aan te drogen slechts eenmalig gebruikt worden. 
  4. Raak zo min mogelijk je mond, neus of ogen aan. 
  5. Maak voorwerpen die je vaak aanraakt, zoals deurklinken en kranen, regelmatig schoon. 
  6. Groet elkaar zonder aanraking; Hiermee wordt handen schudden en ander direct contact tussen mensen vermeden en het risico op overdracht via de handen en lichamelijk contact aanzienlijk verminderd. 
  7. Ventileer waar mogelijk ruimtes. 
  8. Draag na elke gewerkte dag een nieuw/schoon werktuniek. 

Voor een instructie voor het goed wassen van je handen verwijzen we je graag naar de instructiefilm van het RIVM.  

Wat is een gepaste afstand als ik bij mijn cliënt aan het werk ben?
We vragen je om altijd een afstand te houden tussen jou en je cliënt van minstens 1,5 meter. Dit is op advies vanuit de richtlijnen van het RIVM. Ongeacht of jij of de cliënt wel of geen klachten hebben als hoesten of verkoudheid. Vraag de cliënt dan ook actief om op afstand te blijven en als het kan in een andere ruimte plaats te nemen. De richtlijnen van het RIVM geven aan dat persoonlijke beschermingsmiddelen niet nodig zijn zolang je de 1,5 meter in acht kunt nemen. Ook benadrukken we nogmaals om de hygiënevoorschriften goed in acht te nemen. 

Wat moet ik doen als het niet mogelijk is om deze 1,5 meter afstand van mijn cliënt te bewaren?
Benadruk bij de cliënt dat de afstand van minimaal 1,5 meter een vereiste is om jouw werkzaamheden uit te kunnen en mogen voeren. Mocht het niet lukken om met je cliënt daar goede oplossingen voor te vinden en afspraken over te maken om wat voor reden dan ook, neem dan direct contact op met jouw leidinggevende. In overleg kunnen we bij deze cliënt alternatieve ondersteuning inzetten.

 

Preventiemiddelen

Moet ik verplicht een mondkapje dragen?
In dit nieuwsbericht van de NOS wordt gesteld dat er bij de ouderenzorg toch mondkapjes gedragen hadden moeten worden. Wij hebben hierbij altijd de richtlijnen van het RIVM gevolgd en zullen dit ook blijven doen. We volgen via de vakbonden wat de ontwikkelingen in de werkwijze en protocollen zijn, maar zullen voor nu zonder mondkapjes blijven werken. Het advies om de zorg uit te stellen indien er een (verdenking van) besmetting is, blijft dan ook gehandhaafd.

In dit bericht lees je wat het beleid is omtrent het gebruik van PBM bij WMO-ondersteuning.

Verstrekt Tzorg een mondkapje voor mijn werk?
Nee, Tzorg verstrekt geen mondkapjes voor het werk bij jouw cliënten. Het RIVM geeft aan dat beschermingsmiddelen niet nodig zijn zolang jij minstens een afstand van 1,5 meter tot de cliënt kunt bewaren. Meer over PBM kun je hier lezen: https://lci.rivm.nl/covid-19/pbm-beleid-wmo . Jij kunt zelf het beste inschatten of je deze afstand tot de cliënt kunt borgen. Mocht je hier twijfels over hebben, bespreek dit dan met jouw zorgcoördinator. Indien jij deze afstand niet kunt bewaren kun je samen bekijken of de zorg kan worden uitgesteld of dat we zorg op een andere manier aan de cliënt kunnen verlenen.

Vanaf 1 juni moet ik een mondkapje dragen in het openbaar vervoer. Welk mondkapje kan ik hiervoor gebruiken?
Zowel een niet-medisch mondkapje of een zelfgemaakt mondkapje is toegestaan. Een niet-medisch mondkapje draag je niet ter bescherming van jezelf, maar ter bescherming van de mensen om je heen. Hier lees je hoe je zelf een niet-medisch mondkapje maakt, gebruikt en onderhoud. Ook kan dit filmpje je helpen bij het maken van een mondkapje.

Voor het maken van een niet-medisch mondkapje kun je gebruik maken van textiel dat bedoeld is om in contact te komen met de huid. Denk hierbij aan lakens, theedoeken, kleding of een nieuw stuk textiel. Als je een nieuw stuk textiel gebruikt is het belangrijk dit vooraf te wassen op 60 graden Celsius. Op deze manier was je chemische stoffen uit de nieuwe stof. Op de website van het RIVM vind je veel gestelde vragen en instructiefilmpjes over het gebruik van mondkapjes.

Krijg ik een mondkapje van Tzorg als ik met het openbaar vervoer naar mijn cliënten ga?
Voor eventueel woon- werkverkeer in het openbaar vervoer verstrekt en/of vergoed Tzorg geen mondkapjes. Mocht deze richtlijn, het verplicht dragen van een mondkapje in het OV, jou problemen opleveren om bij de cliënt te komen, neem hierover contact op met jouw planner. We proberen je dan in te plannen binnen een straal van 10 km enkele reis om bij jouw cliënt te komen zodat jij eventueel een ander vervoersmiddel dan het OV kunt gebruiken.

Voorziet Tzorg mij van PBM (persoonlijke beschermingsmiddelen)?
Nee, we volgen hierin het advies van het RIVM welke je hier kunt lezen: https://lci.rivm.nl/covid-19/pbm-beleid-wmo . Indien er bij een cliënt een vermoeden van Covid-19 is zullen wij de zorg uitstellen totdat de cliënt getest is. Wanneer de cliënt negatief getest wordt, kunnen we de zorg hervatten. Je dient nog wel altijd de afstand van tenminste 1,5 meter te bewaren en de algemene hygiëne adviezen in acht te nemen.

Er zijn echter specifieke situaties waarin uitstel niet mogelijk is en ook situaties waarin een medewerker – in overleg met jouw zorgcoördinator – beredeneerd afwijkt van de algemene uitgangspunten. Voor die gevallen is het verstandig dat er een “reservepakket” (1 bril, 2 maskers, 2 paar handschoenen, 2 halterschorten, 1 flacon) aan medische beschermingsmiddelen gebruikt wordt. Uiteraard geldt hierbij terughoudendheid gegeven het feit dat er schaarste blijft aan beschermingsmiddelen.

Ik heb maar één werktuniek. Kan ik mijn werkkleding meerdere dagen dragen?
Nee, je dient na elke gewerkte dag een nieuw/schoon werktuniek te dragen. Indien jij meerdere dagen achter elkaar naar verschillende cliënten gaat, begrijpen we dat je niet iedere dag een nieuw en schoon tuniek kan dragen. Indien dit het geval is, neem dan contact op met je zorgcoördinator. In overleg is het mogelijk jouw cliënten te verspreiden over de week of je kunt een nieuw/extra tuniek aanvragen. 

Werkzaamheden

Mag ik andere taken uitvoeren bij mijn cliënt die niet op het huishoudelijk ondersteuningsplan staan, maar waar zij op het moment wél behoefte aan hebben?
Ja, dit mag in sommige gevallen. In deze bijzondere tijd willen we onze cliënten zoveel mogelijk helpen. Daarom hebben we met verschillende gemeenten een overeenstemming voor het aanbieden van alternatieve ondersteuning voor onze cliënten. Je kunt hierbij denken aan het doen van boodschappen, het ophalen van de post of medicijnen, het maken van een wandeling (op gepaste afstand van minstens 1,5 meter) of het onderhouden van telefonisch contact. Indien een cliënt van jou hier behoefte aan heeft, doe dit dan áltijd in overleg met jouw leidinggevende.

Waarom moet ik nog steeds blijven werken bij mogelijk kwetsbare cliënten?
Wij volgen hierin de aanwijzingen en richtlijnen van de overheid. Die roept ons op om ons werk te blijven doen om het virus onder controle te houden. Het RIVM heeft de thuiszorg als vitaal beroep aangemerkt omdat het zorgen voor een schoon en leefbaar huis, goede hygiëne en zorgen voor kwetsbare personen daaraan bijdraagt. Maar als jij inschat dat de zorg niet of op een andere manier nodig is, neem dan contact op met je zorgcoördinator om dit te bespreken. 

Een cliënt wil niet dat ik kom, wat kan ik doen?
Indien een cliënt niet wil dat jij fysiek in huis aanwezig bent, kunnen we in overleg met de cliënt alternatieve ondersteuning aanbieden. Bespreek de wensen van de cliënt en zorg ervoor dat de planner op de hoogte is van de werkzaamheden die jij gaat uitvoeren. Mocht jij hier vragen over hebben, bespreek deze dan met jouw leidinggevende of planner. 

Mijn cliënt wil dat ik kom terwijl hij of zij niet thuis is. Is het mogelijk dat ik mijn werkzaamheden uitvoer terwijl hij/zij niet thuis is?
Nee, we hebben de keuze gemaakt om dit niet te doen. Dit brengt te veel risico’s met zich mee. Indien je hier vragen over hebt, bespreek dit dan met je leidinggevende. 

Ik krijg geen updates over het coronavirus per mail, kunnen jullie mij ook mailen?
Controleer als eerste je spambox. Wellicht is hierin de mail terecht gekomen. Mocht dit niet zo zijn heb je jezelf wellicht eerder afgemeld of ben je niet op de mailinglijst terecht gekomen. Je kunt je opnieuw aanmelden via; https://m2.mailplus.nl/wp4SHRuxF9yN-1004-50611 

 

Gezondheid van je cliënt

Mijn cliënt hoest/is verkouden/lijkt koorts te hebben en wil per se dat ik kom. Wat nu?
Voor cliënten gelden dezelfde richtlijnen als voor andere inwoners van Nederland. Als je bij een cliënt bent en je herkent bovenstaande signalen, schakel dan meteen met jouw leidinggevende. Het is erg belangrijk dat een cliënt zich met bovengenoemde klachten laat testen op het virus. Tot de testuitslag bekend is, zullen we de zorg uitstellen.

Een cliënt meldt een vermoeden van besmetting bij mij, wat moet ik doen?
Stop met je werkzaamheden, vermijd contact met de cliënt en neem direct contact op met je leidinggevende voor verdere instructies. 

Moeten cliënten melden als ze een (verdenking) van besmetting met het coronavirus hebben?
Ja, we vragen cliënten dit bij ons te melden zodat wij onze thuishulpen en begeleiders een veilige werkomgeving kunnen bieden. Indien bij een cliënt is bevestigd dat deze besmet is met Covid-19 voert de GGD binnen 24 uur een bron- en contactonderzoek uit. Het zorgmoment zal worden verplaatst, totdat de risico’s voor jou als thuishulp of begeleider weg zijn. In overleg met de cliënt kunnen we uiteraard wel alternatieve ondersteuning aanbieden. Mocht jij hier vragen over hebben, bespreek deze dan met jouw zorgcoördinator of planner.