Een dag op pad met zorgcoördinator Bibi

Di 06 juni

Het is dinsdag. Vandaag lopen we een dagje mee met Bibi Engels. Bibi is zorgcoördinator in Nijmegen. Als spil tussen honderd thuishulpen, vijfhonderd cliënten en gemeente Nijmegen is haar dag iedere dag anders, met regelmaat hectisch maar bovenal ontzettend afwisselend.

08:00

Net als alle andere dagen start ik thuis op met een kopje thee. Daarna begin ik met de ziekmeldingen. Ik schakel met planner Maxime wie vervangende hulp nodig heeft. Het is altijd druk met telefoontjes. Hoe kunnen we toch iedereen van hulp voorzien? Voor die ene cliënt waar we al drie weken geen hulp kunnen leveren, denken we samen na over oplossingen. Misschien kan een medewerker iets verzetten, zodat de uren toch ingehaald worden. Tussen alle hectiek door ontbijt ik. Daarna stap ik in de auto en rijd naar Uden.

09:00

Op kantoor beginnen we met de weekstart. Samen met de zorgcoördinatoren, planners, casemanagers en HR-medewerkers bespreken we belangrijke mededelingen. Ook op de agenda: Hoe gaat het met de werkdruk van de medewerkers? Kunnen we iemand ondersteunen? Fijn om even bij elkaar te zijn en mijn collega’s face-to-face te zien.

10:00

De telefoon gaat. Een thuishulp maakt zich zorgen over haar cliënt waarmee het steeds minder goed gaat. Samen kijken we wat we kunnen doen. Misschien kan ik extra zorg regelen via de gemeente.

12:30

Met collega’s ga ik een half uurtje wandelen tijdens mijn lunchpauze. Even een frisse neus halen.

13:00

Een sollicitant komt op gesprek. Ik vertel over de functie en leg uit dat het bij cliënten gezellig is, maar het erom gaat een huis schoon en leefbaar te houden. We zorgen ervoor dat cliënten zo lang mogelijk aangenaam thuis kunnen blijven wonen. Dat is hard werken. Waar ik op let tijdens een sollicitatiegesprek? Op motivatie, waarom kiest iemand voor dit werk, en hoe zorgzaam is iemand. Ik vind het belangrijk dat je als thuishulp een zorghart hebt. Dat zit wel goed in dit geval. We tekenen het contract en ik geef onze nieuwe collega de werkkleding en een welkomstpakketje van Tzorg mee.

14:30

Mijn volgende afspraak is in Nijmegen. Ik heb een intake bij een nieuwe, wat jongere cliënt. Zijn begeleider sluit ook aan. Het is fijn als er bij zo’n gesprek iemand van de familie, een mantelzorger of een begeleider is. Samen kijken we wat we kunnen betekenen en nemen we het intakeformulier door. We bespreken wie de contactpersoon is en wat er gedaan moet worden in huis. Meneer kan zelf zijn was en de afwas doen, maar heeft wel ondersteuning nodig. We maken afspraken. Over zes weken bel ik meneer om te vragen hoe het gaat.

15:45

Onderweg naar huis pleeg ik de laatste telefoontjes van vandaag. Eerst met de planner, dan belt een medewerker dat ze bij een cliënt is geweest. Meneer gaat erg achteruit en valt ook vaak. We kijken of er een mantelzorger of familielid is die we kunnen contacten. Zijn dochter vindt het fijn dat we haar op de hoogte houden. Ze wil extra hulp regelen. We bespreken hoe ze dit zelf met de gemeente kan oppakken.

17:00

Tijd om mijn mobiele telefoon uit te zetten. Nog even de laatste mails beantwoorden en wat administratie wegwerken voordat ik ook mijn laptop afsluit. Daarna ga ik de
keuken in om iets lekkers te koken. Het geeft mij voldoening dat ik iedereen heb kunnen helpen vandaag. Als ik alles goed afgerond heb, begin ik morgen weer fris aan een nieuwe dag.

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar alle artikelen