De puzzel van de planner

Vr 12 januari

Een doordeweekse dinsdagochtend. Een cliënt heeft onverwacht een afspraak in het ziekenhuis en is daarom vanmiddag niet thuis. Een collega is wakker geworden met flinke koorts. Een andere cliënt wil de afspraak van morgen verzetten. Het is 8 uur en dit is het begin van de dag van een van onze planners. Goedemorgen! 

Iedere dag weer legt een planner een hele ingewikkelde puzzel. Zeg maar gerust een vier-sterren-sudoku. Juist dat dagelijkse portie uitdaging maakt het werk interessant. Maar wat het werk écht leuk maakt, dat zijn de mensen. Cliënten en collega’s, daar doet een planner het voor. Merken dat er vertrouwen is in de moeite die je als planner doet, een compliment over je geduld of een moment van persoonlijk contact geeft de dag een gouden randje.  

Samen kom je er wel uit

Een planner is een behulpzame doorzetter. Iemand die graag andere mensen helpt en liever niet teleurstelt. Daarom verplaatst een planner zich in de situatie van de ander. Een planner begrijpt best, dat niet ieder voorstel meteen aansluit op de wensen of behoeften van de cliënt. Hoe dan ook, meestal komen planner en cliënt er samen wel uit! 

Kort lontje

In een telefoongesprek doet de planner de cliënt een voorstel, in de hoop dat dat stukje de puzzel passend maakt. Soms komt de voorgestelde oplossing niet uit. Dat kan. Maar als planner hoor je af en toe wel héél bijzondere redenen waarom het voorstel niet gaat lukken. Deze bijvoorbeeld:
Nee, dan kan ik niet, want…
…dan ga ik naar de markt.
…dan heb ik de kaartclub.
…dan moet ik zo vroeg opstaan. 

Gelukkig kan een planner erom lachen en geeft hij of zij niet zomaar op. Als planner doe je gewoon je best. Toch krijg je als planner steeds vaker te maken met onaangenaam korte lontjes. Met ongepast vuurwerk via mail of telefoon. Terwijl ieder alleen maar probeert om alle schema’s, wensen en verwachtingen met elkaar te rijmen en de sudoku kloppend te krijgen. Het is even schrikken, wat onze planners soms naar het hoofd gegooid krijgen. Planners kunnen best wat hebben en maken zich niet zo snel druk. “Even tot tien tellen en we gaan weer verder met ons werk!”.

Ingewikkeld samenspel 

Het toegenomen aantal gevallen van frustratie heeft meer dan één oorzaak. De zorg verandert. Beschikbare (geldelijke) middelen en uren veranderen. De behoefte van cliënten verandert. Het personeelsbestand verandert. Wat je als hulp in het huishouden mag doen, verandert. 

Verwachtingen stammen vaak nog uit het verleden en komen niet altijd overeen met de realiteit van vandaag. Dat kan leiden tot verwarring, frustratie en een kort lontje. In dit ingewikkelde samenspel is het onder de streep een hele opgave om goed werk te blijven leveren, met minder mensen en een toenemende vraag. Dit vraagt om aanpassingsvermogen van iedereen.  

Een beetje begrip 

Duidelijke communicatie van beide kanten voorkomt verwarring en onenigheid. Daartoe volgen planners bijvoorbeeld een gesprekstraining, waardoor zij leren hoe je een moeilijk gesprek voert. Met geduld in de hoofdrol. Tenslotte staan planners en cliënten samen voor een gedeelde, ingewikkelde uitdaging. Een beetje begrip voor elkaar doet wonderen. Als iedereen een klein beetje meegeeft, kunnen we samen heel veel! 

Gouden randje 

“Wat hoor ik daar op de achtergrond? Wat klinkt dat fijn!” In de coronatijd had ik een lief oud dametje aan de lijn, terwijl mijn dochter op de grond zat te spelen en een beetje aan het brabbelen was. Toen heb ik mijn telefoon even op de speaker gezet. Die mevrouw vond het in die tijd van thuisisolatie zo fijn om even een kind te horen! Heerlijk. Niet alleen haar dag, ook die van mij was goed.

 

Terug naar alle artikelen