Wij onderzoeken nieuwe oplossingen die cliënten kunnen ondersteunen bij het aangenaam thuis blijven wonen. Oplossingen waarmee we de communicatie met hen kunnen verbeteren en waarmee zij meer regie krijgen. Zo werken wij momenteel aan een cliëntportaal, oftewel digitale omgeving voor cliënten, waarin zij toegang krijgen tot hun zorggegevens en planning. Zo hebben cliënten meer grip op hun ondersteuning en weten ze altijd wanneer de thuishulp komt. Daarnaast kunnen zij met het cliëntportaal makkelijk in contact komen met de zorgcoördinator en het Planbureau.
We ontwikkelen het cliëntportaal in samenwerking met gemeente Rotterdam en zijn daarom gestart met een proef in die regio. Inmiddels hebben zo’n 220 cliënten uit Rotterdam de app op hun telefoon of tablet gedownload.
Middels evaluaties van de eerste gebruikers voeren we verbeteringen door. Met het uiteindelijke doel om het cliëntportaal in 2022 aan te bieden aan alle cliënten van Tzorg die daar gebruik van willen maken.
Wij vinden het belangrijk dat het cliëntportaal aansluit bij de mogelijkheden en behoeften van onze cliënten. Dit doen wij onder andere met behulp van een onderzoek naar de digitale vaardigheden en welke online handelingen zij wel of niet bekend mee zijn. Ook begrijpen we goed dat niet iedereen zich comfortabel voelt bij dit soort digitale oplossingen. Maar we vinden het wel belangrijk dat iedereen de kans krijgt om gebruik te maken van het portaal. Onze digicoaches, zorgprofessionals die ondersteunen in het vergroten van digitale vaardigheden, helpen cliënten daar graag bij.
Het cliëntportaal is nog volop in ontwikkeling, maar tot nu toe heeft de app deze mogelijkheden:
Deze pilot wordt mede mogelijk gemaakt door het eHealth subsidietraject Digidel010 en is in samenwerking met Compaan.