Het aantal mensen dat huishoudelijke ondersteuning krijgt, is de afgelopen jaren flink gestegen. Ondanks deze stijging zien sommige gemeenten huishoudelijke hulp nog steeds als een simpele schoonmaakdienst, terwijl het in onze ogen een onmisbare rol speelt in de zorg. Elke dag zien wij bij Tzorg hoe belangrijk hulp bij het huishouden is. Adviseurs van Berenschot hebben dit recent ook in de praktijk gezien.
Berenschot is als adviesbureau actief binnen het sociaal domein en adviseert gemeenten over de inrichting en bekostiging hiervan. Voor hen is het dus belangrijk om goed zicht te hebben op de dagelijkse uitvoeringspraktijk en goed te begrijpen wat hier gebeurt. Berenschot neemt verschillende initiatieven om de aansluiting tussen de dagelijkse praktijk en hun adviezen te vergroten. Daarom neemt Berenschot het initiatief om adviseurs mee te laten lopen met een thuishulp.
MeeZorgMoment
Onlangs liepen zeven adviseurs van Berenschot mee met een thuishulp. Ze bezochten een cliënt en hielpen mee met de taken in het huishouden. ‘Het belang van goede huishoudelijke hulp is ons bekend,’ vertelt Bart Vertegaal, adviseur bij Berenschot. ‘Maar dit MeeZorgMoment geeft ons goed zicht op de dagelijkse praktijk. We hebben gezien dat de huishoudelijke hulp een essentiële rol kan vervullen binnen het zorglandschap.’
Persoonlijke aandacht
Tijdens de MeeZorgMomenten werd duidelijk hoe belangrijk persoonlijke aandacht is. ‘Iedere cliënt heeft zijn of haar eigen wensen en behoeften. Sommige cliënten hebben behoefte aan sociale interactie, terwijl andere meer waarde hechten aan praktische ondersteuning. We zagen hoe de thuishulp het werk aanpaste aan de persoonlijke wensen van de cliënt,’ zegt Enzo van den Maagdenberg, adviseur bij Berenschot. ‘We hielpen bijvoorbeeld met het opruimen van keukenkastjes en het weggooien van producten die over de datum waren. Dit lijkt misschien klein, maar het maakt echt een verschil voor het welzijn van de cliënt.’
Noa Agami, adviseur bij Berenschot, vult aan: ‘Voor veel cliënten is hun thuishulp een vast en vertrouwd gezicht. Wat mij opviel, was de hechte band tussen de thuishulp en de cliënt; de cliënt genoot zichtbaar van haar gezelschap. Dit contact kan helpen om eenzaamheid te voorkomen of verminderen en een grote rol te vervullen in het welzijn van de cliënt. Dit wordt nog te vaak onderschat.’
De signaleringsfunctie van een thuishulp
Huishoudelijke hulp is vaak de eerste zorg die een cliënt ontvangt. Dit betekent dat de thuishulp ook een belangrijke signaleringsfunctie heeft. ‘Omdat de thuishulp regelmatig over de vloer komt, merkt hij of zij veranderingen in het gedrag van de cliënt,’ legt Allard Jager, regiomanager van Tzorg, uit. ‘Wanneer een cliënt bijvoorbeeld vergeetachtig wordt, geeft de thuishulp op tijd een signaal door om zo te voorkomen dat er zwaardere zorg nodig is. Op deze manier handelen wij uit voorzorg.’
Loop mee tijdens de MeeZorgWeek
Van 23 tot en met 27 september organiseert Tzorg de MeeZorgWeek. Gedurende deze week stropen kantoorcollega’s en externe relaties hun mouwen op en lopen mee met thuishulpen en begeleiders. Wil jij ook meelopen? Meld je dan aan voor 9 september via: Meld je aan voor de MeeZorgWeek! – Tzorg