Een digitale omgeving voor cliënten

Di 07 december

Wij onderzoeken nieuwe oplossingen die cliënten kunnen ondersteunen bij het aangenaam thuis blijven wonen. Oplossingen waarmee we de communicatie met hen kunnen verbeteren en waarmee zij meer regie krijgen. Zo werken wij momenteel aan een cliëntportaal, oftewel digitale omgeving voor cliënten, waarin zij toegang krijgen tot hun zorggegevens en planning. Zo hebben cliënten meer grip op hun ondersteuning en weten ze altijd wanneer de thuishulp komt. Daarnaast kunnen zij met het cliëntportaal makkelijk in contact komen met de zorgcoördinator en het Planbureau.

 

Proef Rotterdam

We ontwikkelen het cliëntportaal in samenwerking met gemeente Rotterdam en zijn daarom gestart met een proef in die regio. Inmiddels hebben zo’n 220 cliënten uit Rotterdam de app op hun telefoon of tablet gedownload.

 

Middels evaluaties van de eerste gebruikers voeren we verbeteringen door. Met het uiteindelijke doel om het cliëntportaal in 2022 aan te bieden aan alle cliënten van Tzorg die daar gebruik van willen maken.

 

Digitale vaardigheden en coaches

Wij vinden het belangrijk dat het cliëntportaal aansluit bij de mogelijkheden en behoeften van onze cliënten. Dit doen wij onder andere met behulp van een onderzoek naar de digitale vaardigheden en welke online handelingen zij wel of niet bekend mee zijn. Ook begrijpen we goed dat niet iedereen zich comfortabel voelt bij dit soort digitale oplossingen. Maar we vinden het wel belangrijk dat iedereen de kans krijgt om gebruik te maken van het portaal. Onze digicoaches, zorgprofessionals die ondersteunen in het vergroten van digitale vaardigheden, helpen cliënten daar graag bij.

 

De mogelijkheden van het cliëntportaal

Het cliëntportaal is nog volop in ontwikkeling, maar tot nu toe heeft de app deze mogelijkheden:

  • Agenda | Hiermee zien cliënten wanneer de thuishulp komt en eventuele andere afspraken vanuit Tzorg.
  • Planningsvraag | Met deze knop maakt een cliënt eenvoudig een terugbelverzoek voor alle planningsvragen. Het Planbureau neemt dan zo snel mogelijk contact op.
  • Overige vraag | Voor alle overige vragen maken zij hiermee een terugbelverzoek voor de zorgcoördinator.
  • Tzorg info | Hier staat alle algemene informatie voor cliënten van Tzorg.
  • Meldpunt | Eenvoudig een melding maken van een gemist zorgmoment of een compliment of klacht indienen.
  • CarenZorgt | Door een koppeling met CarenZorgt heeft de cliënt inzicht in zijn/haar elektronisch Cliëntdossier en de zorggegevens.
  • Push notificaties | Zo kunnen we snel en eenvoudig communiceren met cliënten. Bijvoorbeeld over nieuwe coronamaatregelen of (regionale) ontwikkelingen.
  • Verder kunnen cliënten met het portaal op de hoogte blijven van het laatste nieuws van Tzorg, ontvangen zij iedere dag een inspirerende spreuk en kunnen ze de weersvoorspellingen in hun regio bekijken.

 

Deze pilot wordt mede mogelijk gemaakt door het eHealth subsidietraject Digidel010 en is in samenwerking met Compaan.

Terug naar alle nieuwsberichten