Veelgestelde vragen

Kunnen we u helpen? Op deze pagina vindt u de antwoorden op de meest gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Dan kunt u het contactformulier invullen.

1. Wat moet ik doen als ik mijn thuishulp op de afgesproken dag niet kan ontvangen?

Het kan voorkomen dat u verhinderd bent, bijvoorbeeld door ziekte of een bezoek aan een arts. Geef dit uiterlijk 24 uur voor het afgesproken tijdstip aan ons door. Wanneer u op vakantie gaat is het belangrijk dat u dit minimaal twee weken van te voren doorgeeft aan uw zorgcoördinator.

2. Ontvang ik ook thuishulp op feestdagen?

Op feestdagen zijn onze medewerkers vrij. U ontvangt dan geen hulp. De feestdagen zijn dit jaar als volgt:

  • 2de Paasdag: maandag 10 april 2023
  • Koningsdag: donderdag 27 april 2023
  • Bevrijdingsdag: vrijdag 5 mei 2023
  • Hemelvaartsdag: donderdag 18 mei 2023
  • 2de Pinksterdag: maandag 29 mei 2023
  • 1ste kerstdag: maandag 25 december 2023
  • 2de kerstdag: dinsdag 26 december 2023

3. Ik heb het gevoel dat mijn indicatie niet meer passend is, hoe kan ik deze aanpassen?

Wilt u nagaan of er een aanpassing gedaan kan worden in uw indicatie? Neem dan contact op met uw zorgcoördinator of met de gemeente.

4. Hoeveel betaal ik voor thuishulp?

Ontvangt u thuishulp uit de Wmo? Dan bent u een eigen bijdrage verschuldigd. De hoogte daarvan wordt door de gemeente vastgesteld en is afhankelijk van uw inkomen, uw gezinssamenstelling en het aantal uren verleende hulp. Tzorg registreert hoeveel uren thuishulp u ontvangt en stuurt deze gegevens naar het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Het CAK stuurt u elke vier weken een nota voor de eigen bijdrage. Meer informatie over het CAK vindt u op www.hetCAK.nl. Op deze site kunt u ook uw eigen bijdrage berekenen. Of bel gratis het CAK op telefoonnummer 0800 – 1925.

Wilt u extra uren thuishulp inkopen via de Huishoudelijke Hulp Toelage, dan betaalt u daar per uur een bedrag voor. Uw gemeente bepaalt de hoogte van dit bedrag. Zes weken na de maand waarin u de extra thuishulp van Tzorg heeft ontvangen, stuurt Fa-med u namens Tzorg een factuur. Fam-ed is een administratieve dienstverlener die gespecialiseerd is in het factureren en innen van declaraties. Meer informatie over Fa-Med is te vinden op de www.famed.nl of bel naar 0900-0885.

5. Krijg ik een vaste thuishulp?

Als u iemand in uw huis krijgt die komt helpen bij het huishouden, is het prettig als u kunt rekenen op een ‘vast gezicht’. Bij Tzorg krijgt u in principe altijd dezelfde thuishulp. Zo beperken we het aantal gezichten waar u mee te maken krijgt. Dit geeft het vertrouwde gevoel dat wij belangrijk vinden.

6. Welke werkzaamheden voert mijn thuishulp uit?

Als zorgspecialist biedt Tzorg huishoudelijke ondersteuning en individuele begeleiding aan mensen met een zorgindicatie. Uw thuishulp verricht werkzaamheden in uw huishouden. Denk aan schoonmaken, opruimen, stofzuigen en ramen zemen. Samen maken we afspraken over het werk dat gedaan moet worden. In alle gevallen geldt dat de werkzaamheden zich beperken tot huishoudelijke hulp. Voor hulp op het gebied van persoonlijke verzorging, verpleging of het toedienen van medicatie kunt u contact opnemen met uw zorgcoördinator of uw gemeente. Zij helpen bij het vinden van een geschikte zorgaanbieder.

7. Heb ik inspraak in de dag en het tijdstip dat ik hulp ontvang?

Wij houden zoveel mogelijk rekening met uw wensen en stemmen onze planning hier zo goed mogelijk op aan. Het kan echter voorkomen dat onze hulp op een afwijkend tijdstip plaatsvindt, bijvoorbeeld in het geval bij ziekte van de vaste medewerker of vanwege een feestdag.

8. Waar kan ik terecht met klachten?

Tzorg probeert u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Ondanks dat kan het zijn dat u niet helemaal tevreden bent. Bespreek uw klacht liefst direct met uw thuishulp en/of zorgcoördinator. Mocht uw klacht niet naar tevredenheid zijn opgelost, dan kunt u uw klacht indienen via het klachtenformulier. U kunt ook bellen naar 088 – 002 5500.