Pilot: Robotstofzuigers bij cliënten

Di 11 augustus

Wij maken het graag aangenamer voor onze medewerkers en cliënten. Daarom houden we de laatste technologische innovaties in de gaten die de werk- en thuissituatie kunnen verbeteren.

Zo nemen we deel aan een proef van de GGD en de gemeente Amsterdam waarbij twintig cliënten drie maanden lang een robotstofzuiger in huis krijgen. Tijdens de proef wordt er drie keer met de cliënt, mantelzorger en thuishulp geëvalueerd. In deze evaluaties bespreken we o.a.:

  • De schoonmaakresultaten van de robotstofzuiger
  • Het effect van de stofzuiger op de lichamelijke belasting van de thuishulp, mantelzorger en cliënt;
  • De ervaringen met het aanpassen van de woning, zoals het opbergen van snoeren;
  • De invloed van het type woning (meerdere verdiepingen of aparte ruimtes) en de inrichting (vloerbedekking en meubilair);
  • In hoeverre de cliënt, mantelzorger of thuishulp de stofzuiger op de juiste wijze gebruikt;
  • Hoe de implementatie van de robotstofzuiger verloopt en hoe we dat verbeteren;
  • Welke tijdsbesparing de stofzuiger oplevert;
  • Hoeveel tijd de thuishulp nog kwijt is aan het schoonmaken van plekken waar de stofzuiger niet komt;
  • Hoeveel tijd de inzet van de stofzuiger kost voor o.a. zorgcoördinatoren, zowel structureel als eenmalig.

De eerste ervaringen

Na een eerste paar gesprekken lijkt het erop dat cliënten de stofzuiger ook tussendoor aanzetten en zo minder afhankelijk zijn van het moment dat hun thuishulp komt. Dit geeft een gevoel van vrijheid en zelfstandigheid. Ook de thuishulpen lijken meer tijd voor bijvoorbeeld het schoonmaken van de keukenkastjes en koelkast te hebben of extra ruimte te hebben voor signalering en het kijken hoe het met de cliënt gaat.

Mooie resultaten die veelbelovend zijn voor de toekomst. De komende maanden verzamelen we de ervaringen en bekijken we hoe we de gewonnen tijd waardevol voor de cliënt in kunnen zetten. Eind november zullen de uiteindelijke resultaten bekend worden.

Terug naar alle nieuwsberichten