Het Beste idee van Tzorg
Onze thuishulpen en begeleiders zijn zoveel meer. Zij weten als geen ander wat er leuker, slimmer of anders kan om het nog aangenamer te maken voor collega’s, cliënten of mantelzorgers. Daarom vragen we alle thuishulpen en begeleiders om hun ideeën met ons te delen en daarmee mee te doen aan de wedstrijd ‘Het Beste idee van Tzorg’.
Een mooie kans om onze onboarding te verbeteren en zo meer mensen te behouden na hun proefperiode. De winnende thuishulp heeft niet alleen een mooi bedrag mogen ontvangen maar wordt ook betrokken bij de verdere uitwerking van het idee. Hoe we hier precies invulling aan gaan geven worden door HR en de thuishulp verder uitgewerkt. Lees hieronder alle drie de ideeën.
1. Nieuwe collega’s mee laten lopen
Cynthia Mons-Aalberts
Het idee van Cynthia is dat nieuwe collega’s een dag meelopen met een ervaren thuishulp. Zo hebben zij een beter beeld van de werkzaamheden en weten zij wat ze kunnen verwachten. Dit maakt je eerste werkdag minder spannend en helpt een beginnende thuishulp goed op weg.
Cynthia: “Wanneer je begint met werken als thuishulp heb je vaak geen idee hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Door je eerste dag mee te lopen met een ervaren collega krijg je het zelfvertrouwen om zelf fijn aan de slag te kunnen. Van je collega leer je direct hoe je cliënten kunt ondersteunen met hun zelfredzaamheid. Als startende thuishulp heb je namelijk vaak de focus op huishoudelijke taken en minder op het activeren van de cliënt.”
Door de eerste dag mee te lopen met een collega heb je een beter beeld van je werkzaamheden. Je hebt zicht op het zorgplan en weet ook waarin je cliënten kan sturen om zelf mee te helpen. Voor een beginnende thuishulp is het zo aangenamer werken en het zorgt voor zelfvertrouwen om de zelfredzaamheid van cliënten te stimuleren.
2. Informatieberichten in Jip
Astrid Hoogervorst
Het idee van Astrid is om berichten te delen met informatie rondom thema’s die je als thuishulp tegenkomt bij cliënten thuis. Deze informatie wordt gedeeld voor en door collega’s. Het zijn dus persoonlijke verhalen en ervaringen van thuishulpen. Deze kunnen gaan over verschillende culturen, eenzaamheid maar bijvoorbeeld ook over autisme.
Astrid: “Ik kom als thuishulp bij verschillende cliënten over de vloer. Dit zijn allemaal mensen met een eigen verhaal en hulpvraag. Om iemand beter te begrijpen is het fijn om meer te weten over bepaalde onderwerpen. Vanuit eigen ervaringen kun je informatie delen met collega’s. Op deze manier kunnen we onze cliënten samen beter helpen!”
Via nieuwsitems in de medewerkers app Jip kunnen thuishulpen wat vertellen over een onderwerp waar zij veel over weten. Dit kan bijvoorbeeld gaan over een thuishulp die zelf ervaring heeft met specifieke gezondheidsklachten. Door hier informatie over te delen leren we elkaar én cliënten met dezelfde klachten beter te begrijpen. Zo kunnen we kennis met elkaar delen om samen voor een nog aangenamer thuis te zorgen bij onze cliënten.
3. Een online prikbord voor cliënten
Jolanda Blok
Het idee van Jolanda is om een online prikbord voor cliënten te ontwikkelen. Als voorbeeld hiervoor kunnen we kijken naar de medewerkers app Jip. Cliënten kunnen in deze omgeving met elkaar in contact komen voor vragen of om ervaringen en verhalen te delen.
Jolanda: “Wij leren dingen via Social media en de medewerkers app Jip. Cliënten kunnen dit natuurlijk ook! Voor cliënten is een online prikbord een mooie kans om met elkaar in contact te komen en elkaar te helpen.”
Wij zijn al bezig met de ontwikkeling van een app voor cliënten. Door hier een prikbord aan toe te voegen is de drempel om in contact te komen met anderen voor cliënten lager. Dit kan eenzaamheid tegengaan en is handig voor het uitwisselen van ideeën en tips.