Beste idee van Tzorg

Als thuishulp of begeleider ben jij zoveel meer en weet jij als geen ander wat er leuker, slimmer of anders kan om het nog aangenamer te maken voor collega’s, cliënten of mantelzorgers. Daarom vroegen we alle thuishulpen en begeleiders om hun ideeën met ons te delen en daarmee mee te doen aan de wedstrijd ‘het Beste idee van Tzorg’.

We hebben maar liefst 140 goede ideeën ontvangen. Bedankt daarvoor! We zijn trots dat je zo betrokken bent bij je werk, je cliënten en collega’s. Dankzij jullie ideeën blijven we van elkaar leren.

Ideeën geselecteerd door vakjury

Een vakjury, bestaande uit collega’s van verschillende afdelingen, heeft na een eerste selectie drie ideeën uitgekozen. Maar jij en je collega’s beslissen uiteindelijk wie wint! Hieronder lees je wat deze drie ideeën zijn.

Stem op jouw favoriet!

Stem vóór 7 november op jouw favoriete idee via het formulier helemaal onderaan deze pagina. In december wordt de winnaar van het Beste Idee van Tzorg bekend gemaakt. Spannend! Natuurlijk onderzoeken we uiteindelijk samen hoe we het idee daadwerkelijk in de praktijk kunnen brengen.

 

1. Systeem om te reageren op een invaldienst

Marjo Vogels-Vinck

Het idee van Marjo is een systeem waarin medewerkers kunnen aangeven wanneer ze extra beschikbaar zijn. Dit idee maakt het voor planners, cliënten en collega’s aangenamer.

Marjo: “Ik heb een contract voor 12,5 uur en een beschikbaarheid doorgegeven voor maandag, dinsdag en woensdag. Als ik een keer extra wil werken op donderdag of vrijdag of een middag wat langer wil werken, bel ik daarvoor altijd met de planner. Terwijl het veel handiger is als hij dat gewoon kan zien in een systeem. Als er iemand ziek is kan hij direct zien wie er beschikbaar is om te vervangen. Dit kost veel minder telefoontjes.”

Ook bij de doorontwikkeling van het systeem heeft Marjo al een beeld: “Het zou ook fijn zijn als je zelf kunt zien wanneer er nog open diensten zijn. Dan kunnen we zelf een match maken.”

Voor cliënten is de kans groter dat ze op het zelfde tijdstip zorg krijgen dan normaal. De planner hoeft minder telefoontjes te plegen om een match te maken tussen een cliënt en de thuishulp. Zo worden volgens Marjo de planners ontzorgd.

 

 

2. Automatisch spraakbericht voor cliënten bij wijziging planning

Najoua Achahbar

Het idee van Najoua Achahbar is een ingesproken bericht voor de cliënt bij een wijziging in de planning. Via een app wordt de planning gekoppeld aan het telefoonnummer van de cliënt. Wanneer de planner een wijziging doorvoert, wordt er automatisch een spraakbericht verzonden naar de cliënt. Dit klinkt volgens Najoua dan ongeveer zo: “Goedendag, uw hulp Najoua Achahbar komt morgen in plaats van 11:00 uur om 14:00 uur.” Of: “Uw hulp is deze week afwezig/ziek u krijgt een belletje van Tzorg voor een vervanging.”

Najoua: “Met mijn idee zijn cliënten echt altijd op de hoogte van het verzetten of veranderen van de afspraken. En de planners hebben het minder druk.” Er is wel nog een belangrijke voorwaarde bij het idee: “Het is belangrijk dat er nog een ‘check’ op zit en dat de cliënt een bevestiging kan geven. Dus dat cliënten bijvoorbeeld 1 moeten toetsen als ze ‘akkoord’ zijn of 2 als ze nog gebeld willen worden. Het is belangrijk dat de cliënt nog de mogelijkheid heeft om persoonlijk contact te hebben.”

Najoua kwam op dit idee toen ze zelf een keer contact had met een partij die haar op deze manier een afspraakbevestiging stuurde. “Ik vond dit erg prettig en dacht direct: dit is ook handig voor onze planners!”

 

3. Kennismakingsspel als basis voor de vertrouwensband tussen cliënt en thuishulp

Loesia Leisiwal

Het eerste bezoek bij een nieuwe cliënt is heel belangrijk volgens Loesia. Haar idee gaat over deze eerste ontmoeting. “Sommige mensen zijn geen praters. Ik heb hele verlegen cliënten gehad. Die zei ik altijd dat ze alles konden vertellen, maar dat vertrouwen is er niet altijd meteen. Het zou fijn zijn om tijdens het eerste zorgmoment al de basis te leggen voor dit vertrouwen. Vooral bij cliënten die erg verlegen zijn of het nog erg ongemakkelijk vinden kan een ijsbreker fijn zijn.”

Het idee van Loesia is een kennismakingsspel met vragen. “Het stellen van vragen over bijvoorbeeld het huis, gezondheid en sociale omgeving kan helpen om elkaar beter te leren kennen. Dit geeft ook de mogelijkheid om het gesprek aan te gaan over wat wel en niet gedaan moet worden in huis. Vraag ook wat ze van je verwachten. Vanuit hier ga je verder. Vooral goed luisteren en vertrouwen krijgen in elkaar is belangrijk.”

In het kennismakingsspel komen verschillende thema’s, vragen en kleine opdrachten terug. “Bijvoorbeeld: Geef een rondleiding door het huis en laat het fijnste plekje zien of Vertel waarom u hier bent komen wonen en wat u nodig heeft om hier te blijven wonen. Het moet niet te lang duren! Maar een kleine investering tijdens het eerste zorgmoment zorgt voor de basis van de vertrouwensband voor de rest van de zorgmomenten.”

De vragen zijn natuurlijk ook voor de thuishulp. Als de thuishulp het prettig vindt kan de thuishulp op deze manier ook vertellen over zijn/haar situatie.