Beste idee van Tzorg

We willen van elkaar blijven leren. Daarom nodigden we alle thuishulpen en begeleiders van Tzorg uit om met het beste idee van Tzorg te komen. Ideeën om het aangenamer te maken voor collega’s, onze cliënten, de mantelzorgers van onze cliënten of een idee om ons werk nog beter te doen. De winnaar van het beste idee belonen we met een weekendje weg voor 6 personen. Daarnaast gaan we samen met de winnaar onderzoeken hoe we het idee ook daadwerkelijk in de praktijk gaan doen.

We hebben ontzettend veel goede ideeën ontvangen, bedankt daarvoor! Een vakjury bestaande uit collega’s van verschillende afdelingen heeft na een eerste selectie een viertal ideeën uitgekozen. Hieronder lees je wat deze vier ideeën zijn.

Tot en met 5 november was het mogelijk om te stemmen op jouw favoriete idee via deze website. De stembussen zijn ondertussen gesloten en in de Ttijd van 24 november maken we bekend wie de winnaar van het Beste Idee van Tzorg is. Nog even wachten dus!

 

 

1. Zelf je diensten ruilen met collega’s

‘Wanneer ik een dagje vrij wil, moet mijn planner eerst 5 of 10 collega’s bellen om dit te regelen. Dat is zonde van de tijd!’ aldus Nicolien Venekamp. Daarom bedacht ze het idee dat thuishulpen en begeleiders zelf een oproep kunnen plaatsen in een systeem: ‘Zo kan een collega zelf reageren om die dienst over te nemen. En ik kan direct doorgeven aan de planner wie mij vervangt. Het fijnst is als ik er ook bij kan zetten wat mijn cliënt wel of niet prettig vindt. Dan weet mijn vervanger meteen waar hij/zij aan toe is.’

Deze werkwijze biedt ook uitkomst voor collega’s die graag extra willen werken. En het is prettig voor de cliënt omdat je meteen kan laten weten wie jouw vervangt. Daarnaast blijft er meer tijd over voor de planners en heb je als thuishulp meer het idee onderdeel te zijn van een team.

2. Professionele schoonmaakkit

Om het werk van thuishulpen aangenamer te maken, kwam Siska Speelman met het idee van een Professionele schoonmaakkit. Cliënten krijgen deze professionele én betaalbare kit aangeboden door Tzorg.

De schoonmaakkit kan bijvoorbeeld een emmer met pedaal bevatten waardoor je niet hoeft te bukken of wringen tijdens het dweilen. Zo hoef je dus minder lichamelijke inspanningen te leveren en wordt het werk minder zwaar. Ook kan de kit schoonmaakmiddelen bevatten die milieuvriendelijk, desinfecterend en niet-agressief zijn.

Siska: ‘Met de juiste spullen kunnen we altijd de beste kwaliteit schoonmaak bieden en weet de cliënt wat wij nodig hebben. Daarnaast wordt Tzorg een fijnere werkgever omdat ze ons werk aangenamer maakt.’

 

3. Leaseplan voor een elektrische fiets

Petra Bruins gaat, net als veel van haar collega’s op de fiets naar cliënten: ‘Dat kost veel tijd en is soms vermoeiend. Zeker in de herfst en winter is dit niet altijd een pretje! Een elektrische fiets kan ons helpen om sneller en met meer energie bij de cliënten aan te komen.’

Maar omdat een elektrische fiets duur is, droeg Petra het idee aan van een Leaseplan voor een elektrische fiets. Met dit leaseplan kun je toch zo’n fiets gebruiken. Medewerkers van Tzorg kunnen al tegen een gereduceerd tarief een fiets aanschaffen via een fietsplan, maar moeten dan nog steeds in één keer het hele bedrag betalen. Bij het leaseplan van Petra worden de kosten verdeeld over een langere periode en betaal je steeds maar een beetje. En het onderhoud wordt ook automatisch geregeld.

Petra: ‘Met de elektrische fiets kunnen wij als thuishulpen fijner én sneller naar ons werk en van cliënt naar cliënt.’

4. Digitaal inwerken van nieuwe medewerkers

Uschi Boogerd: ‘Een sollicitatiegesprek gaat snel en is spannend. Daardoor onthoud je niet alles en niet iedere zorgcoördinator vertelt hetzelfde. Door Corona kan een nieuwe collega ook nog eens niet meelopen. Inwerken wordt zo lastiger en ‘zomaar’ aan de slag gaan is moeilijk.’

Daarom opperde Uschi het idee om medewerkers digitaal in te gaan werken. Alles wat normaal wordt verteld tijdens het meelopen of in een lang gesprek, wordt gefilmd en online gezet. Zo kan iedereen alles op zijn/haar gemak terugvinden. Dat is fijn voor nieuwe collega’s, maar ook als je zelf je geheugen wilt opfrissen.

In de video’s wordt over verschillende onderwerpen vertelt. Hoe ga je bijvoorbeeld om met (eenzame) cliënten? Of hoe maak je goed en verantwoord schoon? Denk aan de juiste volgorde en producten waarmee je een wc schoonmaakt. En er wordt gesproken over de administratie die bij het werk hoort, zoals het aanvragen van vakantie en waar je een loonstrookje vindt.

Uschi: ‘Hierdoor wordt (in)werken makkelijker, iedere collega krijgt dezelfde informatie én we kunnen leren van elkaar.’