Beste idee 2023

Onze thuishulpen en begeleiders zijn zoveel meer. Zij weten als geen ander wat er leuker, slimmer of anders kan om het nog aangenamer te maken voor collega’s, cliënten of mantelzorgers. Daarom vroegen we alle thuishulpen en begeleiders om hun ideeën met ons te delen en daarmee mee te doen aan de wedstrijd ‘Het Beste idee van Tzorg’.

We hebben maar liefst 257 goede ideeën ontvangen. Bedankt daarvoor! We zijn trots dat je zo betrokken bent bij je werk, je cliënten en collega’s. Dankzij jullie ideeën blijven we van elkaar leren. Hieronder vind je een selectie van drie ideeën. Bekijk snel wat deze ideeën zijn en stem onderaan de pagina op jouw favoriet! We gaan het winnende idee samen met de winnaar verder uitwerken. Ook onderzoeken we hoe we het idee kunnen realiseren. We houden jullie natuurlijk op de hoogte van de voortgang!

 

1. Thema avonden

Astrid Hoogervorst

Het idee van Astrid is om berichten te delen met informatie rondom thema’s die je als thuishulp tegenkomt bij cliënten thuis. Deze informatie wordt gedeeld voor en door collega’s. Het zijn dus persoonlijke verhalen en ervaringen van thuishulpen. Deze kunnen gaan over verschillende culturen, eenzaamheid maar bijvoorbeeld ook over autisme.

Astrid: “Ik kom als thuishulp bij verschillende cliënten over de vloer. Dit zijn allemaal mensen met een eigen verhaal en hulpvraag. Om iemand beter te begrijpen is het fijn om meer te weten over bepaalde onderwerpen. Vanuit eigen ervaringen kun je informatie delen met collega’s. Op deze manier kunnen we onze cliënten samen beter helpen!”

Via nieuwsitems in de medewerkers app Jip kunnen thuishulpen wat vertellen over een onderwerp waar zij veel over weten. Dit kan bijvoorbeeld gaan over een thuishulp die zelf ervaring heeft met specifieke gezondheidsklachten. Door hier informatie over te delen leren we elkaar én cliënten met dezelfde klachten beter te begrijpen. Zo kunnen we kennis met elkaar delen om samen voor een nog aangenamer thuis te zorgen bij onze cliënten.

2. De Jip app voor cliënten

Jolanda Blok 

 Het idee van Jolanda is om een app voor cliënten te ontwikkelen. Als voorbeeld hiervoor kunnen we kijken naar de medewerkers app Jip. Cliënten kunnen in deze omgeving met elkaar in contact komen voor vragen of om ervaringen en verhalen te delen.

Jolanda: “Wij leren ook dingen via Social media en de medewerkers app. Cliënten kunnen dit natuurlijk ook! Voor cliënten is de app een mooie kans om met elkaar in contact te komen en elkaar te helpen.”

Door een app voor cliënten te ontwikkelen is de drempel laag om in contact te komen met anderen. Dit kan eenzaamheid tegengaan en is handig voor het uitwisselen van ideeën en tips.

3. Nieuwe collega’s mee laten lopen

Cynthia Mons-Aalberts 

Het idee van Cynthia is dat nieuwe collega’s de eerste dagen meelopen met een ervaren thuishulp. Zo hebben zij een beter beeld van de werkzaamheden en weten zij wat ze kunnen verwachten. Dit maakt de eerste werkdagen minder spannend en helpt hen goed op weg.

Cynthia: “Het kan eng zijn om gelijk in het diepe gegooid te worden. Je hebt wanneer je begint met werken als thuishulp vaak geen idee hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Door de eerste dagen mee te lopen met een ervaren collega krijg je het zelfvertrouwen om zelf fijn aan de slag te kunnen.”

Door de eerste paar dagen mee te lopen met een collega heb je een beter beeld van je werkzaamheden. Je hebt zicht op het zorgplan en weet ook waarin je cliënten kan sturen om zelf mee te helpen. Werken als beginnende thuishulp is aangenamer en het zorgt voor zelfvertrouwen om de zelfredzaamheid van cliënten te stimuleren.